Empatia Clinica

Multe din ideiile care urmeaza sunt cunoscute, dar am dorit sa exprim si un punct de vedere personal referitor la unul din aspectele pe care il consider esential in buna desfasurare a ingrijirii pacientului. Este vorba despre Empatia Clinica.
Ce este Empatia Clinica?
Empatia Clinica este deprinderea de a asculta pacientul pentru a intelege ce spune si ce simte si, de a comunica pasii si rationamentul procesului de vindecare.
Empatia Clinică este un element vital pentru orice interacțiune medic-pacient-furnizor de servicii medicale. Aceasta afecteaza direct rezultatele procesului de vindecare care este dovedit a fi unul mai eficient si de durata prin comunicare empatica.
Studiile sustin ca profesionistii din sistemeul de sanatate devin vindecatori mai performanti si se bucura de mai multa satisfactie profesionala atunci cand se angajeaza in procesul de empatie.
Comunicarea directa cu pacientul a fost corelata cu scaderea anxietatii persoanei bolnave ceea ce conduce la o vindecare mai buna. O anamneza facuta cu atentie si privirea in ochi in timpul discutiei face ca increderea pacientului sa creasca si procesul de vindecare sa fie mai rapid.
Există un pachet tot mai mare de dovezi care sustine ca Empatia Clinica sporeste in mod evident eficienta terapeutica si creste calitatea actului medical si fenomenul de vindecare.

Comunicarea empatica, benefica atat pentru pacient cat si pentru furnizorul de servicii medicale este o resursa de aur care ar trebui sa fie unul din pilonii procesului de ingrijire in toate domeniile sanatatii.

PACIÉNT, -Ă persoană bolnavă care se găsește în tratamentul unui medic, considerat în raport cu acesta (definitie dexoline)
 
Georgeta Musat, Moasa, formator in alaptare, IBCLC

 
Cursuri