Somnul in sarcina

Deşi se recomanda ca in perioada sarcinii, mămica sa se bucure cat mai mult de binefacerile somnului, aceasta constată că devine un chin pentru ea fiecare minut ce se scurge noaptea odată ajunsă în pat.
Cauze:
- În primul trimestru de sarcină, furtuna hormonală determinată de progesteron (care face parte dintre hormonii care stau la baza inducţiei somnului) îţi va crea o senzaţie de oboseală permanentă; adesea in timpul zilei simţi nevoia sa te întinzi şi după o zi de lucru ajungi acasă de două ori mai obosită. Noaptea acest hormon îţi va provoca un somn discontinuu ceea ce va accentua oboseala acumulată în timpul zilei. În plus, îţi va fi mai greu să-ţi găseşti o poziţie confortabilă pentru a te odihni din cauza senzaţiei de tensiune ce apare la nivelul sânilor şi care te va împiedica să dormi pe burtă; un alt fenomen care îţi va modifică starea de confort este apariţia arsurilor în capul pieptului. De asemenea nevoia continuă de a urina chiar şi în cantităţi mici devine stresantă şi-ţi afectează atât calitatea cat si cantitatea somnului.
- În cel de-al doilea trimestru de sarcină toate fenomenele descrise anterior se ameliorează şi organismul trece printr-o perioadă de linişte hormonală datorată încetinirii ritmului de secreţie a progesteronului şi realizării unui echilibru hormonal mult mai stabil comparativ cu primul trimestru. În această perioadă predomină crampele musculare şi umflarea picioarelor, care de altfel se pot instala încă din primul trimestru de sarcină, precum şi visele lipsite de logică ce se pot uşor transforma în coşmaruri.
- Cel de-al treilea trimestru este dominat de creşterea în dimensiuni a uterului, astfel că multe din problemele primelor două trimestre de sarcină revin sau se exacerbează:
Nevoia de a urina devine din ce in ce mai pregnantă. Reapar arsurile din capul pieptului. Crampele musculare se intensifică din punct de vedere al frecvenţei şi al intensităţii, astfel încât ajungi să-ţi simţi picioarele „ca de plumb”, datorită compresiei uterului asupra venelor care irigă picioarele. Devine mult mai dificil să-ţi găseşti o poziţie confortabilă pe timpul nopţii datorită modificării mărimii abdomenului.
Soluţii:
Pentru a evita toate aceste neplăceri şi pentru a-ţi asigura un somn cât mai odihnitor ţine seama de  următoarele sfaturi:
- consumă cât mai multe lichide pe durata zilei şi evită consumul de lichide începând cu ora 18, pentru a reduce deplasările la baie pe durata nopţii
- stabileşte-ti un program echilibrat din punct de vedere al exerciţiilor fizice şi al plimbărilor în are liber, deoarece au un efect sedativ si reduc stările de stres si anxietate; mişcarea in aer liber favorizează circulaţia la nivelul membrelor inferioare reducând riscul de apariţie a crampelor musculare, iar stabilirea unui mic ritual al somnului însoţit de mici  atenţii cum ar fi un uşor masaj, tehnici de respiraţie sau o cană cu lapte ori ceai călduţ (de muşeţel sau tei) pot da rezultate excelente
- este bine să începi să dormi pe partea stângă încă din primul trimestru de sarcină, întrucât această poziţie permite o irigare optimă a uterului şi a rinichilor; evită să dormi întinsă pe spate deoarece uterul prin greutatea sa comprima vasele mari accentuând crampele musculare şi umflarea picioarelor
- pentru a evita apariţia arsurilor din capul pieptului este bine să mănânci mese reduse cantitativ şi mai dese pe timpul zilei, apoi să te aşezi o oră într-un fotoliu
- evită alimentele condimentate, fierbinţi, prăjelile, alimentele crude şi băuturile carbogazoase sau care conţin cafeină; păstrează mereu în apropiere o punguţă de sticsuri sau pâine prăjită pe care sa le consumi când simţi că „te roade stomacul”
- dormi de câte ori ai ocazia, chiar şi in timpul zilei
- nu lua nici un medicament decât la indicaţia medicului
- nu ezita să iţi exprimi sentimentele şi să vorbeşti despre ceea ce se întâmplă cu tine cu cei din jur şi nu ezita sa te adresezi personalului medical ori de cate ori crezi că este necesar.

Articol aparut in revista „Draga mea”/ nr 11

 
Cursuri