Sarcina si dieta

Sarcina nu reprezinta momentul potrivit pentru dieta. Se recomanda insa punerea la punct a unui plan adecvat de ingrijire nutritionala prin care se stabileste un timp special pentru mese regulate, variate, frecvente (3 – 5 pe zi), reduse cantitativ si care sa asigure circa 300 kcal/zi peste nivelul care ar mentine greutatea normala.

Strategii de combatere a obezitatii maternale

- Promovarea unui comportament si a unui stil de viata sanatos prin consumul mai multor fructe si legume,  alimentelor bogate in fibre (cereale, fructe uscate), hidrocarbonatilor   (cereale, biscuiti, orez, paine  prajita, paste, cartofi copti), proteinelor (peste, pui, fasole, carne rosie)

- Reducerea cantitatii de alimente grase, sarate sau dulci
- Deplasarea consumului de la grasimi animale saturate la grasimi nesaturate bazate pe uleiuri vegetale
- Cresterea consumului de peste
- Mentinerea unei greutati corporale normale in sarcina
- Oprirea fumatului si a consumului de alcool
- Limitarea sederii in fata computerului si a televizorului

- Efectuarea unor activitati fizice moderate cu durata de cel putin 30 de minute zilnic (cu acordul obstetricianului).  Activitatea fizica are printre obiective mentinerea unei greutati corporale sanatoase.
Aproape toate femeile pot si trebuie sa fie active fizic in timpul sarcinii, dar trebuie tinut cont de problemele particulare ca: hipertensiune, diabet, anemie, sangerari si obezitate sau subponderalitate.
Este importanta stabilirea nivelului activitatii astfel incat gravida sa fie in siguranta.
Cel putin 30-minute de activitate moderata care sa nu suprasolicite gravida reprezinta o activitate fizica acceptabila in majoritatea zilelor.
Plimbarea si inotul reprezinta forme de activitate fizica recomandata, iar exercitii aerobice usoare vor metine o conditie fizica acceptabila care va usura travaliul.

- Promovarea alaptarii exclusive pentru primele 6 luni. 
Alaptarea reprezinta un factor fundamental pentru sanatatea si dezvoltarea armonioasa a copilului, foarte important si pentru sanatatea mamei. Aceasta reduce riscul obezitatii atat pentru mama cat si pentru copil.
S-a constatat ca alaptarea exclusiva timp de 6 luni a condus la o scadere mai mare a surplusului de greutate dobandit in timpul sarcinii decat in cazul in care alaptarea exclusiva a durat doar 4 luni.
Exista dovezi concludente care arata ca sporirea duratei alaptarii exclusive conduce la reducerea riscului aparitiei obezitatii copilului, desi acest fapt devine evident abia mai tarziu,in timpul copilariei.

 
Cursuri