Alimentatia gravidei

             Nu putine sunt femeile care afland minunata veste ca sunt insarcinate umbresc momentul de fericire cu gandul ca, automat, sarcina presupune kilograme in plus, pe care s-au chinuit mult prea mult pana in acel moment sa nu le acumuleze  sau  chiar sa  le dea jos. Practic femeia moderna se afla in antiteza cu femeia de acum 10-15 ani, detinatoarea conceptiei ca o femeie insarcinata trebuie sa isi indeplineasca orice pofta culinara deoarece are nevoie pentru sanatatea copilului aflat in dezvoltare. Acesta este demult un mit, insa, prea multa grija pentrul controlul greutatii in sarcina, in sensul subnutritiei, reprezinta un real pericol pentru viitoarele mamici si pentru copiii lor, acestia nascandu-se daca nu subponderali, cu anumite deficiente neurologice sau de alta factura, consecinta a multiplelor carente de nutrienti. De aceea este deosebit de important a se cunoaste alimentatia corecta, adecvata a femeilor insarcinate, in diferitele  stadii de dezvolatare ale sarcinii. Daca vorbim despre alimente intersize sunt obligatoriu de mentionat: alcoolul, cafeaua, tutunul, cola, ceaiul negru, ciocolata(cu mare grija) in general alimentele cu efect stimulator asupra sistemului nervos. Numarul de mese trebuie sa fie de 5. Femeia trebuie sa se alimenteze putin si des, mancand 3 mese principale si 2 gustari intre mese ce pot fi reprezentate de fructe, lactate, Metc. De retinut ca ultima masa se va lua cu cel putin 2 ore inainte de culcare. Pentru a se evita numarul de kilograme in exces nu se consuma ca si gustare preparatele de patiserie sau dulciurile rafinate. Desigur ca necesarul energetic in aceasta perioada este mai mare insa suplimentarea alimentelor in functie de trimestrul de sarcina se face rational si trebuie retinute urmatoarele aspecte: in primul trimestru este obligatoriu un pahar de lapte in fiecare zi iar in ultimele 6 luni dieta zilnica se suplimenteaza cu 1 fruct pe zi sau 1 felie de paine.Este foarte important sa se retina cateva reguli de baza in functie de principalele categorii de alimente:- Carnea: se poate manca cate o portie pe zi (maxim 150 g) de preferat 4 zile pe saptamana, alegandu-se carnea slaba, evitandu-se organele, iar pestele poate fi prezent  in pana la 2 zile pe saptamana(pestele de apa dulce in mod special);- Ouale: 1 ou la 2 zile (ca si carnea trebuie bine preparate termic);- Lactatele: 3-4 portii pe zi,1 portie insemnand 200 ml lapte, 1 iaurt mic sau aproximativ 50 g branza. De evitat crusta ce se poate forma la suprafata branzei;- Cereale: 3-4 portii pe zi din paine, cartof, orez, paste (se prefera cerealele integrale din cauza continutului in vitaminele din complexul B);- Fructele: 2-3 fructe pe zi;- Legume: 2-3 portii/zi (1 portie insemnand 100 g crud si 200 g gatit). Trebuie acordata o deosebita importanta spalarii atat a mainilor cat si a fructelor si legumelor. Desigur o dieta corecta si naturala va fi completata de catre medicul ginecolog cu anumite suplimente alimentare in functie de stadiul de dezvoltare al sarcinii si de nevoile biologice ale mamei. Dr. Simona Manoila   
Cursuri